Angkasawan Malaysia

Memori bersama Shawal

Wednesday, June 20, 2007

SAMBUNGAN CUTI DI KAMPUNG

Haiii jumpa lagi...ari ni aku nak sambung citer semlm.Hari ke dua aku kt kg..tp aku malas nk citer panjang lebar so aku akan ringkas menjadi sependek2nya.Ari jumaat apa ek aku buat ermm,hari tu abg aku ada ajak nk g KB cz suruh cari seluar utk dia,kebetulan pulak aku dgn cik tie dah plan nk belanja anak2 buah aku makan pizza.So lepas jumaat ingat dapat laa terus pegi,tp memandangkan umah aku x putus2 dikunjungi orang yg datang melawat nenek aku,maka terpaksalah aku jadi tukang buat air kt umah.Diaorg datang pulak bersilih ganti..adoii penat sgt,sampaikan nk kuar duk kt luar pon x sempat.Tepat jam pkl 4 kitaorg pon bersiap2 laa,dalam duk bersiap k'yah aku dtg,ajak temankan pergi Sek cz ada sukan rakyat..adoiii bunyi aje kena pergi Sek,aku mula lemah bkn apa aku takut terjumpa cikgu2 aku aje..ialah dah besar ni agak malu laa sikit.Tp setelah dipaksa oleh k'yah beberapa kali akhirnya aku kena akur jugak.So kitaorg pon pergi laa,jalan kaki aje cz sek dekat umah aje.Sepanjang aku duk berjalan tu,dapatlah aku tgk suasana kg aku yg dah byk berubah,hampir 7 bulan aku x balik..dah tu terserempak pulak dgn pak cik tempat aku selalu singgah membeli ketika balik Sek,hampir x knl aku hehe,katanya aku makin lawa..ya ke lawa..hehehe.

Sampai aje kt padang sek,mak oiiii ramainya org..panas lak tu.Aku tgk beberapa acara sedang bermula.Masa ni teringat hari sukan sek,kt padang inilah aku duk berlari,lompat tinggi.. aku pasukan merah.Tp padang sek aku still x berubah..bila lihat hujung padang teringat masa aku kena denda cz dtg lewat terpaksa lari 10 pusingan,sampai basah baju sek aku..namun itu semua sudah jauh aku tinggalkan...oklah sambung balik citer..aku duk berteduh kt bwh gerai apa entah sambil tgk acara berlangsung..tiba2 aku ternmpk byg2 cikgu aku..alamak..cikgu Bakri laa,aku terus menyorok belakang k'yah...kenapalah cikgu Bakri yg aku jumpa naper tak cikgu lain..dia lak dari jauh dah nmpk aku...sambil tersenyum terus dia bg tamparan kt belakang aku..adoii sakitnya,cikgu bakri still x berubah masih suka pukul aku kt belakang..aku apa lagi pukul laa balik..tp aku dgn cikgu aku ni mmg dah ngam dr dulu..byk yg aku berborak2 dgn cikgu..tp yg kelakarnya cikgu tunjukkan parut kt betisnya..sambil tya aku masih ingat,aku senyum malu,naper lak aku x ingat..parut tu hasil pukulan aku dgn kayu hoki,masa berlatih hoki...sian cikgu kekal pulak parut tu kt betis..hehehe maaflah cikgu ya x sengaja.Tp cikgu berjaya jadikan aku salah seorang pemain hoki wakil dearah..

Balik aje dari Sek,aku terus bersiap2 utk ke KB Mall..sampai sana,kitaorg terus pegi cari seluar abg aku..sambil aku windo2..tp x ada barang yg nk dibeli pon.Selesai membeli..kitaorg mkn pizza spt yg dijanjikan..byk giler anak2 buah aku bantai..suka2 aje main oder.Kitaorg kena cepat cz malam tu umah kakak aku wt bbq,so kena balik dalam pkl 10 plg lewat.Selesai mkn n shopping sikit2..kitaorg gerak balik...terus g umah kakak aku.Tp yg aku x blh lupanya sampai aje kt sana,aku nk Suda terus disuruh berkaraoke..aku duduk pon x sempat apatah lagi nk mkn..maklumlah abgnya abg ipar aku tu pernah jadi juri masa aku bertanding Bintang Kecil kt Sek dulu,mulanya aku x nk malu cz ramai org...maklumlah wt kt halaman umah.Tp Suda ckp alah belasah aje..just suka2...aku pon apa lagi duduk n pilih lagu,lgpon aku pantang berkaraoke ni,walaupon suara sumbang hahaha.Lagu yg ada semua lagu lama2,camna nk nyanyi...tp aku cuba juga laa nyanyi lagu Kau Pergi Jua..wah lagu yg Heliza nyanyi lg...anak buah aku duk gelak2.Tp kira oklah aku dapat tepukan gemuruh...nak jaga hati laa tu..mlm tu selesai kira2 1 pagi.

Aku balik citer kt mak aku,cz mak aku x pergi kena jaga nenek aku..mak aku gelak aje.yg lucunya mak aku siap marah lg naper nyanyi 1 lagu aje..nyanyi laa byk sikit...adoii mak aku ni ingat anaknya artis nk suh nyanyi byk2...balik umah terus tido.Esoknya..aku plan nk kuar dgn mimi nk g main bowling..tp aku angin 1 badan bila dia sms ckp dah ada kt KB,sakitnya hati aku..aku x reply sms dia lantak laa janji lain buat lain,skg ni kitaorg still gaduh..tp x adalah gaduh besar..saja aku nk majuk lama sikit.So bila x jadi kuar..aku duk umah ajelah..lgpon malam tu jiran aku wt kenduri makan 40hari...aku sempatlah g menolong apa yg patut,potong2 bawang.Sbnarnya aku masih terbyg2 wajah arwah cz arwah ni ada tok guru mengaji aku,kali terakhir aku jumpa arwah masa hari raya puasa ketika nk byr zakat fitrah,aku,suda n ciktie selalu gelak2 bila nk byr..teringat lagi..arwah selalu jalan2 lalu depan umah aku,klu aku ada kt depan umah,mst singgah bertegur..skg arwah dah x ada..af-fatihah utk arwah tok guru aku.

Esoknya..umah aku nk adakan kenduri utk arwah ayah aku.So akulah org paling sibuk duk menolong apa yg patut.Pagi2 lagi aku dgn mak g PM utk beli barang2.Masa kt Pasir Mas,aku terserempak dgn kwn lama aku masa sek,ya Allah malunya aku..cz klu nk ikut citer dia kira camna ex aku laa hehe.Tp aku tebalkan jugak muka bertegur,sementara tunggu mak aku g membeli barang2,aku sempat borak2 kt kedai makan tepi jalan,macam2 citer kami bualkan...yg paling aku x sangka rupanya dia dah putus hubungan dgn aweknya yg dulu,baru aku tau..punyalah lama diaorg couple.Tp bila lama x jumpa makin hensem pulak mamat ni aku tgk hahaha..opsss x kan nk kembalikan kenangan lama kot hehehe.Aku sempatlah ajak g dia g umah mlm tu..selesai beli brg2 balik umah n mulakan sisi masak memasak.Mak n K'yahlah org paling sibuk,aku sibuk jugak sibuk kt bilik tido..hahaha,cz aku awal2 pagi dah bangun so terpaksalah sambung tido tp jap aje....lps tu kena marah dgn cik tie cz byk keja kt dapur...tension tul laa kakak aku ni.

Dipendekkan citer malamnya..umah aku diserbu,sayu rasanya bila melihat gambar arwah ayah aku didinding..dalam hati aku..kalau laa ayah masih ada..bahagianya...huhuhu.Setelah sembahyang beramai2,tetamu dihidangkan dgn jamuan nasi putih n lauk pauk..selesai kira2 jam 9.30.Tp saudara mara aku still ada lagi,baby si putih melepak tu dah besar aku balik dulu dia baru aje dilahirkan,aku pantang tgk baby2 ni mulalah aku kerjakan...aku mlm tu jadi tukang basuh pinggan mangkuk..rs nk patah pinggang aku..tulang2 aku rasa nk tercabut..byk woii.Siap kemas2..aku suh laa mak aku urut sikit belakang aku...hehehe..sehinggalah aku tertido.Oklah aku stop kt sini laa malas dah nk bercerita..cz citer dah habis...itulah antara kenangan2 sepanjang aku kt kg,insyallah ada masa aku citer lak ttg cuti2 Malaysia sepanjang cuti Sek lalu..itu kena tunggu gambar siap dulu....byeeeee salam agogo muahhhh

No comments: